Welkom

De meest gebruikte transportverpakking.
Welkom op onze site met informatie over de meest gebruikte transportverpakking. Jaarlijks produceert de Nederlandse golfkartonindustrie ruim 1,2 miljard m2 golfkarton ter verwerking tot dozen, trays en displays  voor gebruik in vrijwel alle economische sectoren.

Golfkarton is duurzaam
Golfkarton is een zeer duurzame transportverpakking. Het wordt gemaakt van natuurlijke, hernieuwbare grondstoffen, is 100% recyclebaar en zit in een gesloten kringloop.

Belangenbehartiger Golfkartonindustrie
Het doel is een gezonde ontwikkeling van de ledenbedrijven te bevorderen en informatie te verstrekken over de veelzijdigheid van golfkarton als meest gebruikte transportverpakking. De vereniging levert hieraan een bijdrage door zowel belangenbehartiging als informatievoorziening naar relevante stakeholders, zoals afnemersgroepen, logistieke dienstverleners en retailbedrijven waaronder webwinkels. Belangrijke onderwerpen zijn goede en veilige arbeidsomstandigheden, efficiency in logistiek, duurzaamheid, innovatie en verpakkingen & voedselcontact.

Samenwerking
Om de doelstellingen te realiseren wordt in Nederland samengewerkt in de volgende allianties:
Overige samenwerkingsverbanden:
  • Werknemersorganisaties FNV, CNV en de Unie
  • Nederlands Verpakkings Centrum: NVC

bronnen foto's:
    - Chain magazine
    - The Greenery

Nieuws

De Golfkartonbedrijven uit de Benelux hebben de laatste maanden intensief gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw keurmerk voor AGF verpakkingen: keurmerk CFQ. Dit wordt dit najaar in de markt gezet. Nadere berichten volgen spoedig.

Samen met papierenkarton.nl hebben wij een brochure uitgebracht getiteld: "Papier en Golfkarton de mythen en feiten". Het doel is om op overzichtelijke manier misverstanden over onder meer grondstoffenverbruik en milieu uit de wereld te helpen. Meer informatie: papierenkarton.nl. De brochure kan bij ons secretariaat worden aangevraagd en gedownload.

In 2020 switcht de Nederlandse consument moeiteloos tussen online en fysiek winkelen. Zo’n 80% tot 90% van de consumenten komt over acht jaar nog steeds in winkels voor het passen en kopen van fashion en personal lifestyle producten. Tegelijkertijd zal 52% van de aankopen in 2020 via een online kanaal gedaan worden. Een en ander komt naar voren uit een groot consumentenonderzoek van GfK als onderdeel van het project Shopping 2020. Vereniging Golfkarton is partner in dit project.

Vereniging Golfkarton participeert in samenwerking met het NVC in het grootschalige onderzoek: shopping 2020, geïnitieerd door thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels. Het onderzoek is gericht op de ontwikkeling van een toekomstvisie op de online verkoop van producten in al zijn facetten en in een breed maatschappelijk perspectief.

Golfkarton is de meest gebruikte transportverpakking, is duurzaam en zorgt voor logistieke efficiency bij verpakkers en retailers.

De binnenkant van de surfplank bestaat uit circa 400 kleine stukjes karton. Flexibel, heel sterk en milieuvriendelijk.

In museum Zervos in het Franse Vezelay hangt het olieverfschilderij "Musketier met zwaard".